Skip to content
25 October 2007 / erikduval

Snowflakes a threat to your privacy?

Last week, I had the privilege of opening a series of seminars in Flanders on “ICT and multimedia in higher education“. Of course, I talked about snowflake: if you want to see me explain the concept in Dutch, the video is available.

There were some interesting questions at the end, notably one about the ethical implications of snowflake. The question started with the introduction that no technology is ever neutral in ethical terms – a remark I’ve heard before but am not completely sure about… In any case, the work we do on attention metadata is certainly not without ethical implications. In a more general context, mainstream search engines are getting more pushback because of civil rights worries – see the recent post by Teemu Arina on monetizing privacy or Cory Doctorow’s Scroogled story… It seems clear to me that we will need to regulate this in some way or other. If we don’t, Something Really Bad is going to happen, people are going to be Very Upset and will demand that these technologies be forbidden. And that would make it impossible to snowflake your life!

Teemu mentions my proposal to require total transparency, so that we can all do what google or some government can do. Another approach would be to impose constraints similar to the ones that prevent the mobile phone operators from sharing your location with anybody who would ask to know where you are.

Do you share these concerns about privacy? Do you have other proposals on how to deal with them? Send me a note or leave a comment: I need to understand this better! Help me learn…

One Comment

Leave a Comment
  1. Ben / Oct 26 2007 2:14 pm

    Sorry for the people who don’t speak Dutch, but it’s my native language and it ‘s just a bit more practical for me to write in, so i’ll write a comment in my nattive language (although the blog is in English).

    Ik heb de video van je presentatie over snowflake bekenen (en op een paar momenten moest ik zelfs even terugdenken aan het hoorcollege over presentatietechnieken: de krant, beginnen met de conclussie, …). Ik moet zeggen dat ik het idee zeer de moeite vind, maar ik kan me toch wel ook duidelijk vinden in de bezwaren en vragen die gesteld werden tijdens het vragenrondje.
    Ten eerste is privacy inderdaad wel belangrijk (en ik ben benieuwd wat u allemaal van mij kan zien op toledo :-)). Zo vind ik persoonlijk dat een docent/bedrijf/persoon/… niet de mogelijkheid mag hebben om te zien welke data er juist van mij komt, tenzij ik hem/haar daar expliciet toestemming voor geef.
    Het is namelijk mijn data die ik het systeem laat verzamelen, en ik wil zelf kunnen beslissen wie er wat van kan zien. Natuurlijk moet het een beetje tweerichting verkeer zijn, de docent kan mij ook niet beter helpen als ik hem niets aan informatie geef. Persoonlijk vind ik dat de docent de verzamelde gegevens van alle studenten moet kunnen zien (gemideld is een student zolang daarmee bezig, zoveel studenten hebben al op die website gekeken, …) maar dat de student zelf de keuze moet hebben om te vinden te zijn als één van de studenten die bijvoorbeeld al op een bepaalde website hebben gekeken.

    Een tweede vraag/opmerking die ik zeer gepast vond ging over de geslotenheid van toledo. Het evoluren naar een meer open systeem vind ik zeker een goede zaak, liefst nog een systeem dat de student ook nog deels kan aanpassen aan zijn persoonlijke noden (snowflake). Zo zou ik het bijvoorbeeld handig vinden als ik zelf de keuze zo hebben hoe de discussiefora worden weergegeven (chronologisch, zoals tegenwoordig de meeste fora, mailingliststijl zoals het nu het geval is, of eventueel een combinatie van beide (vb:http://ubuntuforums.org/showthread.php?mode=hybrid&t=592013).).
    Daarbovenop is het blackboard-systeem naar mijn aanvoelen behoorlijk log en onhandig in gebruik, een duidelijk, transparant, goed opgebouwd systeem zou volgens mij al veel studenten helpen. Ook het aanbieden van de uurroosters in iCal formaat kan al een stap in de goede richting zijn. Maar dit is misschien niet echt een discussie die hier thuis hoort.

    Tenslotte zou ik nog even deze link even vermelden, ik kwam ze ‘toevallig ‘(lees als; mij rss-reader wist dat het mij zou interesseren, weerom snowflake ;-)) tegen op het internet:
    *)http://googleblog.blogspot.com/2007/10/one-year-mark-for-google-apps-education.html
    => google is (al geruime tijd) met een online leeromgeving bezig.

Leave a Reply

